Blodtrycksmätning 24 timmar

I onsdags var jag på vårdcentralen för att sätta igång med blodtrycksmätning under 24 timmar. Jag fick på apparaten och sedan skulle den mäta blodtrycket var 20-e minutunder dagen och 1 gång i timmen under natten.
Jag tyckte att manchetten stramade åt lite väl mycket varje gång, men det var väl så det skulle vara. Efter ca 8 timmar upptäckte jag att jag blivit alldeles blodsprängd på handen och armen, tätt med röda prickar och dessutom var handen alldeles röd och lite svullen. En läkare på kvällsmottagningen tittade på det och tog ett blodtryck som visade sig vara högt. Så förmodligen var det därför det stramade åt så hårt (det stack i handen och gjorde riktigt ont, ibland blev fingrarna lila). Men det var inget farligt, så om jag stod ut så kunde jag fortsätta hela natten, men annars ta av manchetten.
Under natten var mitt blodtryck lägre och jag märkte inte av åtstramningarna så mycket.
På vårdcentralen nästa dag togs manchetten av och doktorn läste av blodtrycket. Jag fick se kurvan själv och blodtrycket har hoppat mycket upp och ner under dygnet. Han ordinerade en betablockerare, Metropolol 25 mg, och tog blodprov för att se så det inte var något i mitt blod som gjorde att blödningarna kom.
 
Bild på handen : 
 
 
Man kan ana att jag är prickig, men bilden blev inte så bra.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0