Fortfarande sjuk

I fredags åkte jag till vårdcentralen eftersom yrsel och illamående inte ger med sig. Doktorn kunde inte ställa någon diagnos, men han gjorde en undersökning, kollade ekg och tog lite blodprover. Vad gäller yrseln visade ingenting något på det, men jag hade högt blodtryck. För 1 år sedan hade jag något förhöjt tryck, 140/90 och nu var det 160/105 och dessutom kunde han tydligen se på ekg att hjärtat var förstorat och det tyder på att jag haft högt blodtryck under en längre tid. Han ordinerade en blodtrycksmedicin som jag ska ta 1 tablett på morgonen. Tabletten är också vätskedrivande.
Han sa att yrseln kan bero på att jag hade virus på balansnerven, eller möjligen att jag haft en liiiten propp i lillhjärnan och att om jag blev sämre i helgen, skulle jag åka in på akuten.
 
I går eftermiddag ökade yrseln och emellanåt även illamåendet och jag var helt matt och orkeslös. Åkte till akuten och kom genast in på en bår, jag kunde knappt gå då. Det togs ekg och blodprov och de satte en kanyl i armen.Så kom doktorn in, en kvinnlig yngre läkare och hon var mycket noggrann i sin undersökning av mig.
Jag fick berätta att jag har haft kristallsjukan en gång, men den här yrseln var ju inte alls samma. Hon sa att yrseln kan vara olika beroende på var i båggångarna kristallerna sitter. Hon skrev en akutremiss till öronläkare, eftersom de inte finns tillgängliga under helgen. Jag fick åka hem igen eftersom de inte kan behandla mig.
Om jag fick några nya symptom, skulle jag åka in igen.
 
Jag mådde riktigt dåligt hela kvällen, men sov bra hela natten. När jag vaknade i morse mådde jag först bra, men efter bara några minuter kom yrsel och illamående tillbaka. Och jag orkade ingenting! Bara att gå upp, klä på mig och fixa lite frukost, fick mig helt matt!
 
Idag har jag varit i så dåligt skick att jag undrade hur detta skulle sluta... Jag försökte ändå att fixa lite enkel mat till lunch, jag fick göra det i små etapper. Jag satte mig och åt, men innan jag ätit klart fick jag gå in och lägga mig, så trött blev jag! Slutligen gick jag tillbaks och åt färdigt. Sen satte jag mig i soffan en stund. Och helt plötsligt märkte jag att yrseln bara försvann!!! Jag var fortfarande orkeslös, men inte yr.
 
Märkligt, men skönt förstås, att yrseln försvann så plötsligt!
 
Jag sov en stund eftersom jag fortfarande var matt och yrseln har inte kommit tillbaka nu 2 timmar senare!
 
 

Kommentarer
Postat av: Emma

Älskade lilla mamma!

2015-12-02 @ 18:13:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0