Snart november månad och kycklingfunderingar

 
Snart är vi inne i november månad och hönsen har korta dagar. De går in mellan 14.30 och 15.00 och hoppar upp på nattpinnarna. Sen sitter de där till 06.00 nästa morgon, när jag tänder hos dem. Om jag inte hade tänt, så hade de suttit på pinnarna till kl. 08.00. Jag vill gärna att de får lite längre dagar och de hoppar ner nästan direkt.
 
Till våren hoppas jag att någon av hönorna vill ruva. Jag ska försöka locka dem till det genom att lägga 8-10 redägg i ett rede, för åsynen av en hel hög med ägg, kan väcka deras ruvlust. Om/när hönan har legat stadigt ett par dagar, byter jag ut redäggen mot deras egna ägg som jag då har sparat. I år låg Iris på bara 3 ägg, men nästa år kommer jag att lägga 7-11 ägg under hönan. Om det blir kycklingar, så hoppas jag att vi får åtminstone någon höna som vi då ska behålla, så flocken blir fulltalig igen.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0