Tofsan

 Hönan Tofsan är helt fjäderlös på ryggen, under vingarna och bakåt och på halsen. Nu har jag börjat förstå att det kan vara ohyra ett kvalster som heter fjäderätare och hon blir så ivrig i sitt kliande att hon sliter av fjädrarna helt. Hon är definitivt inte handtam (det är ingen av mina höns), så jag har inte kollat i hennes fjädrar efter odjuren. Jag håller på att undersöka hur jag ska behandla henne mot detta, det verkar som att man kan använda Myrr, det är bara att pudra lite under vingarna och i gumpen tydligen. Hur det nu ska gå till med en höna som inte är lätt att hålla?! Men det ska nog ordna sig! Jag vill ju ha bort eländet!
 
         (bilden lånad från sva.se)
 
 

Stackars Tofsan!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0