Hembakat bröd

 
Förr bakade jag ofta bröd av alla de slag, men på senare tid har det inte blivit av. Nu har jag i alla fall bakat 2 surdegsbröd, jag gjorde en rågsurdeg på några dagar och bakade på råg och vete.
 
Dag 1:
 
ca 1 dl surdeg
½ kg rågmjöl
4 dl 37 gradigt vatten
 
Blanda allt till en lite lös deg och låt stå i rumstemeratur ca 1 dygn.
 
Dag 2:
 
Ta fram bunken med degen och blanda i
2 dl ljummet vatten
mjöl (vete eller råg) tills degen binder ihop sig
 
Lägg i 2 bakformar (jag använde 1 på 1,5 l och 1 på 2 l.)
Låt jäsa till dubbel storlek
Baka i 200 grader ca 1,5 timmar.
 
 

Här har jag strött på sesamfrön innan bröden jäste. Ibland strör jag på solrosfrön.
I degen kan man ha olika frön; solrosfrön, pumpafrön, linfrön.
 
Efter att degen har jäst 1 dygn, tar jag av ca 1 dl till nästa brödbak. På så vis har jag alltid surdeg i kylen.
Den håller sig där ca 14 dagar.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0