Förolämpning

Häromdagen blev jag utsatt för förtal/förolämpning, som ju faktiskt är ett brott.
 
Ärekränkningsbrott


Förtal – 5 kapitlet 1 § Brottsbalken

” Den som utpekar någon såsom brottslig eller klandervärd i sitt
levnadssätt eller eljest lämnar uppgift som är ägnad att utsätta denne för
andras missaktning, dömes för förtal till böter."
 
Det som skiljer brottet ”förtal” från brottet ”förolämpning” är främst vem det
kränkande uttalandet riktats till: om någon (exempelvis någon av dina
arbetskamrater) påstår saker om dig som är kränkande är det frågan om förtal.
Detta oavsett om det han påstår faktiskt är sant. Det enda som krävs är att
personen velat kränka dig (genom att påstå det han sagt).
Om personen uttalar kränkningen när det bara är ni i enrum är det inte frågan om förtal utan
istället förolämpning. I båda fallen är det frågan om brott.
 
*******************************
 
Det jag råkade ut för är en förolämpning och det känns inte alls bra!
Jag skulle ju kunna polisanmäla, men jag antar att människan som gjorde det, inte mådde bra.
Det bästa jag kan göra är väl att förlåta...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0