Hönshuset

 Hönshuset behövde verkligen städas! Jag tog ner allt löst som reden, sittpinnar, bajsbräda och alla fästen.
På första bilden ser man märkena efter enkelpinnarna och brädan:
 

Här syns var nattpinnarna och bajsbrädan suttit:
 

Här en bild på väggen mitt emot den röda väggen:
 

Till och med taket var nedsolkat, som det blir när de som sitter på översta pinnen sträcker på sig:
 
 
Fönstret kommer jag att måla en annan dag. Här syns också markisen utanför, den är bra både som solskydd och regnskydd. När vi rullar ut den nästan helt, når den fram till arbetsbordet och gör så att de har torrt även när det regnar. De står, ligger gärna här under och skular.
 


Jag ångtvättade och målade om och vilken skillnad!
Bilden visar väggen där vi tidigare hade enkelpinnarna, där hänger nu bara en termometer:
 

Nästs bild visar nattpinnarna och bajsbrädan (bilderna tagna i morse, därav bajset):
 
 
I redena och utanför i den lilla avgränsningen har jag halm och under det i redena lite torkade ormbunksblad:
 

Helt vitt och rent! Det hela avslutades med att jag sprayade med Kvalster-X för att få bort alla kvalster.
Här syns hönsluckan:
 
 
När vi har högsommarvärme är det bra att kunna näta dörren, så att det blir tvärdrag. Dörren ut ur friggeboden står alltid helt öppen på dagarna och ändå har det varit 23-25 grader i hönshuset på kvällen.

I resten av friggeboden blev det också städat. Även här sprayade jag med Kvalster-X.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0