Ruvhönan

I dag har hönan Frida ruvat 19 dagar. Så nu kan det bli kycklingar när som helst!

Jag har inte fått tillfälle att kolla under henne, så vi vet inte hur många ägg hon ligger på.
De första dagarna såg jag till att märka 4 ägg som hon skulle få ruva, ett från vardera höna.
Övriga ägg plockade jag. Men efter ett par dagar gick hon inte av för att äta som i början
och sedan dess har jag inte kollat äggen. Däremot stängde vi in henne så inte de andra
kan lägga sina ägg hos henne. Så vi uppskattar att hon kan ha haft 8-10 ägg + 2 låtsasägg.
Hon har puttat ut ett låtsasägg  och ett riktigt, som var helt tomt, så när som på lite tunn gula.
Så det verkar som att hon förstått att det var något fel på det/dem. 

De senaste 3 dagarna har det luktat surt i hönshuset och jag misstänker att det är ett ägg
som surnat. Eftersom hon bits och morrar när jag försöker röra henne, så är jag rädd att hon
lämnar äggen om jag envisas. Men i dag har lukten nästan försvunnit, så det har kanske torkat in.

Jag hoppas att det börjar kläckas dag 21, eller kanske dag 20 (i så fall i morgon)!

Den lilla hönan har knappt ätit eller druckit alla dessa dagar! Jag ställer in nytt vatten varje dag,
men det syns inte att hon druckit. Jag ställer in lite majs eller ostkanter också och en del dagar
har hon ätit lite, det är ju hennes favoritmat. Det är ju otroligt att hon klarar sig på så lite!



Mat och vatten ställer jag längst fram i redet, vattenskål till vänster och matskål till höger.
Så hon behöver inte gå av för att äta och dricka, men hon går av för att bajsa ibland.



Kommentarer
Postat av: Emma

Så spännande, du måste ringa direkt när de har börjat kläckas :)

2012-05-29 @ 22:26:22
URL: http://akeroe.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0