Ruväggen

Hos Frida, ruvhönan, lägger alla hönor sina ägg. Varje morgon plockar jag nylagda ägg
och de ägg hon får ruva är märkta med blyerts. Hon får behålla 4 ägg, ett från varje höna.
I redet ligger också 2 låtsasägg, mest för att det ska vara en lite större mängd:



Enda gången som Frida lämnar äggen, är på morgonen, det är i alla fall
enda gången som jag ser att hon inte ligger på äggen (jag tittar in där flera gånger om dagen).

Jag ställer deras blötmat under bordet i hönsgården och när jag öppnar luckan,
så hoppar alla hönsen ut för att äta. Frida äter bara lite grand, sen går hon in igen och där
ligger hon "utbredd" över äggen. Det ser verkligen ut som att hon skyddar sina ägg och ser till
att alla ligger under henne. Hon blir nog en bra mamma!

Vi ska försöka hägna in en liten del av hönshuset och sen ska
vi ha mat- och vattenskål också där inne. Där är sand på golvet i den delen och det är ju
bra, eftersom både höna och kycklingar behöver det för sin hygien.


Kommentarer
Postat av: Aina

var får du tag i låtsasäggen? :)

Svar: Jag köper dem på Granngården, eller så kan man köpa vanliga träägg på t.ex. Panduro. Jag har ett ägg av någon slags vacker sten och en vanlig gråsten som ser ut som ett ägg.
Anki024a27 Akerö

2012-09-08 @ 10:40:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0