Hönsbus

I går, när häcken blivit klippt och nätet uppsatt igen, hittade hönsen tydligen en lucka nånstans
och tog sig in till grannen. De har sitt köksland precis bakom häcken och öppen jord
kan mina höns inte stå emot. Jag fick hönsen att komma tillbaka genom att lyfta på nätet
och sedan lockade jag in dem i hönsgården igen.

Så gick jag över till grannen, knackade på
och vi gick för att se på förödelsen. Hönsen hade då sprätt runt en hel del bland
potatis, jordgubbsplantor, dill och lök. De hade sprätt ut jorden över stengångarna
och det såg stökigt ut, men ingen större skada i alla fall.

Jag hämtade sopborstar och fick tillbaka jorden där den ska vara och räfsade till landet.
Det känns inte alls bra att orsaka grannen detta!

Vi kollade igenom nätet och hittade ett ställe där nätet inte gick riktigt ända ner till marken
och det verkar som det är där hönsen kom igenom. Vi har rättat till det, men nu
får hönsen faktiskt bara vara i trädgården när vi är ute och kan hålla riktig koll!

I kväll när jag stängde luckan hos hönsen och sa godnatt,
låg Nugget i övre redet, Äggda satt utanför liksom i går.
Nugget morrade lite och jag tänkte att nu är det kanske dags
för henne att ruva. Eller så skulle hon bara lägga ett ägg, ingen har
lagt ägg i dag, så det kan ju vara möjligt. Men hönorna brukar värpa
under förmiddagen eller tidig eftermiddag. Vi får se i morgon om hon ligger kvar!






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0