Vinter och höns

Nu, när vi har fått lite vinterväder, så tycker jag att det är lite synd om hönsen.
Jag förstår, att de förr i tiden, tog in dem i köket när det var riktigt kallt.
Det är välisolerat, men vi har ingen värme i hönshuset. Djuren värmer själv upp en del,
de alstrar värme, så där de sitter på natten är det någorlunda varmt. 
På kvällen, när de satt sig på pinnen, ställer jag in en 10-liters-dunk med hett vatten.
Det ger ju lite värme. Tyvärr kallnar det ganska snabbt. Jag ska försöka få tag i en till sådan dunk till nästa vinter.

På morgonen kl. 06.00, när jag tänder till dem och ger dem lite blöt-mat, så brukar termometern visa på 3-5 grader
trots att det är -5 grader ute, så det går ju an.
På dagarna är de ute från 8.00 till skymningen (nu vid 15.30-16.00), de trivs bra med att vara ute
fast det är så kallt och även om det blåser. Om det regnar hela dagen, brukar de gå in några gånger och vila.
De håller sig gärna under den stora busken i trädgården, när det regnar eller blåser. 

Vattnet som de har ute i trädgården, fryser ju lätt, så det måste bytas ut några gånger under dagen.
Vattnet i hönshuset står precis innanför luckan och när den står öppen under dagarna, så händer det att
vattnet fryser där också. Det innebär en hel del passande under kalla dagar, de måste ju ha tillgång till vatten.



Tidigare ville jag ta bort den här busken, men jag har ändrat mig.
Nu får den stå kvar som skydd till hönsen!

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0