Odlingsåret 2012

Äntligen börjar det nya odlingsåret!

I år ska jag förkultivera en hel del i växthuset, det är så kul att dra upp plantor och sedan plantera ut dem i landet när de har kommit en bit på väg. Alla plantor får en lite tidigare start och det är lättare att inhägna där det står småplantor så att inte hönsen kan sprätta där. Dessutom får hönsen tillträde till landet lite längre in på våren, än nar man sår direkt på friland. Jag kommer att gödsla, jag ska be sonen att köra med jordfräsen och sedan får hönsen härja fritt. Förhoppningsvis sprätter de runt hela landet så det blir jämnt och finfördelat.

Efterhand som jag sätter småplantorna, kommer jag att inhägna så hönsen inte kommer åt att sprätta. När sedan plantorna växt till sig, så kan jag kanske ta bort nätet igen. Jag vill ju gärna att hönsen håller efter diverse odjur på plantorna, som t.ex. sniglar och kållarver. Jag ska försöka odla kål utan nät över i år.

I januari ska jag förkultivera chili, paprika, purjolök, gul lök, röd lök och petunia.

Första veckan börjar jag med chili och paprika.

Nu blir dagarna ljusare och ljusare!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0