Frökex

Jag har hittat ett bra recept hos www.josefinelchf.com och har fått lov att kopiera det här (jag har ändrat något i det)

Jag brukar baka dessa och har dem som kex till ost.

Recept:

  • 100 gram solroskärnor
  • 100 gram pumpakärnor
  • 1 1/2 dl linfrö
  • 50 gram sesamfrön
  • 50 gram kruskakli
  • 2 msk fiberhusk
  • 1/2 msk salt
  • 5 deciliter vatten

Blanda ihop alla ingredienser och låt sedan stå och svälla i en kvart. Dela smeten i två delar och kavla ut på bakplåtspapper till ett tunt lager, skär till lagom stora knäckebitar och grädda nere i ugnen på 150 - 170 grader i 1 timme.
Jag brukar ställa båda plåtarna i ugnen samtidigt, den ena under den andra och sen låter jag dem byta plats efter ½ timme.

Tunna och frasiga blir de och GODA!

Så här ser de ut ogräddade:



Och så här ser de ut efter 1 timme i ugnen:


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0