Storstädat hönshus

Nu är hönshuset storstädat och även målat:
 
Det är precis man hinner om man börjar direkt klockan 8 på morgonen, när jag släpper ut hönsen!
All inredning måste ut; pinnar, reden, foderautomat, vattenhink och allt löst.
Sen ska allt golvströ ut och efter det är det dags att skrapa och skura väggarna.
Golvet skuras också och sen torkas av med rent vatten. All inredning skuras ute på gården
och får sedan stå i solen och renas.
 
När väggarna var torra efter tvätten, målade jag 2 gånger.
 
När färgen torkat sätts all inredning på plats igen. Jag ändrade lite på enkelpinnanrna
och satte en hylla i stället under 2 sittpinnar. Den ska fungera som bajsbräda.
 
Sedan in med halmen i redena och strö på golvet. Sen lägger jag lite halm vid dörren och vid luckan,
för att man inte ska dra ut en massa strö som fastnar på skorna och hönsens fötter.
 
Nu luktar allt fräscht där inne!
 
Hönsen var lite villrådiga när det var omändrat i ordningen, men de fann sig snart tillrätta:
 
 
Får man gå in nu? (Jag hade stängt under tiden jag målade och tills det torkat och allt var klart.)
 

Det sitter en unghöna på översta pinnen, det gillar inte Sven-Olle!
 

Så fort Sven-Olle tog sig upp på nedre sittpinnen, flyttade unghönan ner.
 
När tuppen hoppade högst upp, försvann unghönan.
Nu är det din tur Äggda!
 
 Men, vad är detta? Har vi fått vaxduk på gödselbrädan?
 

Först måste vi äta!
 

Såja, nu är alla på plats! Tofsan verkar få lov att sitta på nedre pinnen, men för säkerhets skull
trycker hon sig så långt åt sidan som det är möjligt!
 
Vaxduken gör det lite enklare att städa. Det är bara att ta med den ut och spola av!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0