Säsongsavslut

Nu har jag klippt ner vinstocken eftersom det varje år blev mjöldagg på den.
Det är så trist när man ser att det blir massor med druvor och så till sist kommer den där mjöldaggen
och jag blir så besviken! Jag ska sätta en ny till våren, men jag vet inte om den ska stå på samma
ställe som den gamla. Sporerna finns kanske kvar i jorden och då blir det samma sak med den.

Jag har också börjat plocka in lökar och knölar;
Kalla, Begonia, Gladiolus, Agapanthus, Doftliljor.

Efter dem är det blommornas tur;
Pelargon, Fuchsia, Änglatrumpet, Dahlia och Papegojblomma.

Och sedan ska alla ätbara buskar in;
Pepino, Physalis,Rosmarin och Mynta(i kruka för att den inte ska sprida sig).

Till sist ska citronträd och fikon också in.

Paprikorna tänkte jag plocka och frysa in, liksom dill, spenat och persilja.
Rödbetor, morötter, palsternackor, vit- och rödkål och äpplen ska skördas och lagras.

Allt detta tar sin lilla tid, men innan frost ska det mesta vara inne.
 Grönkålen får stå kvar till hönsen.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0