Hönshusets inredning

Hönshuset bör vara så stort att det rymmer 2-3 höns på 1 kvadratmeter.
Jag har 5 höns på 2,6 kvadratmeter.

Sittpinnarna ska vara 4-5 cm i diameter och varje höna vill ha ca 25 cm plats på pinnen.
Jag har 2 sittpinnar på sammanlagt 2,4 meter.

Under sittpinnarna är det bra att ha en gödselbinge, eftersom det mesta av djurens spillning kommer när de sover.
Jag har gödselbinge av plåt med nät över.

Värpreden behövs där hönorna kan lägga sina ägg. 30-40 cm breda, djupa och långa är lagom.
Jag har 2 värpreden 40*40 cm ovanpå varandra direkt under gödselbingen.

Sandbad behöver de för att hålla sig rena.
Inomhus har jag sandbad i en f.d. katttoalett av plast, så den är lätt att hålla ren.

Så kommer jag att ha en foderautomat och en vattenautomat samt en automat för grus, snäckskal och kol.
Eftersom sittpinnarna sitter ganska högt, 175 resp. 145 cm från golet, så kanske jag behöver sätta in en stege eller landgång om inte hönsen flyger upp. Men jag kommer att vänta och se om de tar sig upp utan stegen först.

Bilder kommer så snart allt är färdigt!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0