Gul melon och gurka

Jag odlar en gul melon, jag tror att den heter 'Emir', som jag köpte frön till första gången och sedan har jag tagit egna frön. Det är en riktigt söt och god melon, som inte blir alltför stor, ca 0,8-1,2 kg. Ett par år odlade jag vattenmelon 'Sugar Baby', men den blir så stor, ca 2-3,5 kg, dessutom är det en F1-hybrid och då blir inte fröna sortäkta, d.v.s. att nästa planta kan bli helt olik moderplantan. Och jag tycker det är praktiskt att kunna ta egna frön, så slipper man den utgiften.



I år ska jag odla slanggurka utanför växthuset eftersom de har fått spinn varje år sedan jag började odla dem i växthuset.
2 plantor har jag ock det borde räcka om det blir en varm sommar.



Jag sår gurkfröna i krukor med bara ett kryss i botten, eftersom de är så känsliga för rothalsröta. När plantorna börjar bli stora, sätter jag ner hela krukan i 20 liters hink med bra jord. Jag ställer krukan så att överkanten hamnar ca 2-3 cm ovanför jordytan i hinken, då kan jag vattna utanför den lilla krukans kant och undviker därmed vatten närmast rothalsen. Alla gurkväxter är känsliga, så jag behandlar även melonerna så här.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0