Melon

Melonplantorna är finare än någonsin tidigare! Förr fick jag alltid löss och spinn på dem, men än så länge syns inga odjur.
Antagligen beror det på att jag inte har gurkorna i växthuset. Jag tror att det var på gurkplantorna ohyran började och sedan flyttar det ju snabbt över på andra plantor.
Nu kan man se att vissa gurkämnen har börjat svälla och alltså blivit pollinerade! Jag brukar hjälpa till med att ta av en hanblomma, vika ner kronbladen och "dutta" det innersta i honblomman. Och det har bevisligen lyckats: 



Från befruktning till skörd tar det 12-14 veckor. Då borde vi ha en mogen melon
i september. När den är mogen, doftar det melon i hela växthuset.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0