Bokashi

Jag har börjat att göra Bokashi. Det handlar om att göra matavfallet till jord, kompostering helt enkelt. Jag har köpt ett startset med 2 bokashihinkar. Jag började i går med att lägga ner första delen matavfall och bokashiströ. När hinken är full, ska den stå i 2 veckor i rumstemperatur. Sedan kan man gräva ner det, lägga det i komposten eller lägga det i t.ex en kruka. I komposten kan man strö lite bokashiströ över, men i marken eller krukan, lägger man jord över. Efter 4 veckor har allt blivit jord, i alla fall på sommaren.

Under vintern tänker jag ha egen jordfabrik i växthuset. Då kan man t. ex. ta en Ikeakasse eller liknande (eller någon stor balja), först strör man lite jord i botten, därefter på med bokashikompost och sist jord överst. Sen ska det stå till våren och då har jag färdig jord till alla mina hinkar och krukor. Så jag slipper dra hem alla dessa jordsäckar! 

Gödning får jag också ur bokashihinken. Den är försedd med en avtappningskran dör överflödig vätska som blir av matavfallet. Den vätskan ska vara ett utmärkt gödningsmedel till både grönsaker och blommor ute och inne. 

Jag hoppas att bokashikomposteringen verkligen är så bra som jag tror!

www.bokashi.se


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0