Kan jag undvara detta?

Att leva enkelt innebär för mig att inte följa strömmen i utbudet som finns i butiker. Jag ska inte köpa ens det jag behöver, utan bara det jag inte kan undvara. Jag ska försöka rensa ut en hel del saker som inte är nödvändiga, det står en massa sådana saker på hyllor, i skåp och i lådor.

Vad räknar jag då som nödvändigt? Det är saker som gör mig lycklig, bruksföremål, saker som känns mer som en del av mig och sådant som jag inte kan undvara.

Är det nödvändigt med kläder? Ja det är det, men för mig är det inte nödvändigt med senaste modet eller att kläderna är nya. Jag kan köpa vissa kläder begagnade.

Är det nödvändigt med nya gardiner innan de gamla är utslitna? Nej, för mig går det bra att handla begagnat, att använda de gamla tills de är utslitna. Jag köper kanske nya gardiner eller tyg för att sy gardiner av, men de blir använda tills de är utslitna. Det samma gäller de flesta prylar till hemmet.

Är det nödvändigt med mat? Ja, men det går att handla ganska billigt och utan att det blir skräpmat. För mig är det viktigt att maten är av bra kvalitet, näringsriktig och smakar gott, men jag köper gärna mat som snart går ut i datum och då blir billigt. Jag handlar gärna på extrapris och jag lagar mat från grunden.

Är det nödvändigt med bil? Det är svårt att svara på, för ibland tycker jag att det behövs en bil i mitt/vårt liv. Men jag cyklar gärna när jag ska uträtta ärenden inom ca 8 km (vi bor 8 km från staden) och jag tar gärna bussen på vintern och då får jag motion genom promenader till och från bussen.

Är det nödvändigt med trädgård? Ja, för mig innebär trädgården min plats på jorden och den gör mig lycklig!

Visst händer det att jag köper saker som inte är nödvändiga, men jag försöker alltid tänka:

Kan jag undvara detta?


Kommentarer
Postat av: Ann Akerö

Det var många tänkvärda ord, det vore bra på alla plan att tänka efter före.

2011-07-22 @ 18:48:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0