Växthuset - min oas

Jag är så glad att jag har mitt växthus! Att bara gå ut och stå (eller sitta) där och titta på det som växer och njuta, det ger mig så mycket för både kropp och själ!

Jag har odlat på friland i många år och alltid tyckt att det är kul och det ger mig så mycket. Att rensa ogräs är ofta ren meditation! Jag ligger där på knä, kryper fram, rensar bort ogräs och krattar fint och hela världen försvinner! Under tiden löser sig många problem!

Så började jag fundera på växthus. Blir det inte mycket jobb att sköta? Kommer jag att tröttna på allt tråkigt arbete som att skura och göra rent glas och golv, för att inte tala om alla krukor och hinkar? Det ska göras på hösten och då brukar jag vara ganska trött på trädgårdsjobb! Till sist bestämde jag att jag vill ha denna möjlighet att odla ännu mer!

Emil, Kjell och Lasse började med att gräva ur där växthuset skulle stå. Grunden gjorde Kjell och Lars så noga, det mättes och lades ut grus och murades. Slutligen lades det isolering för att tjälen inte ska kunna bita sig i undertill och till sist lades marksten på hela, för jag vill inte ha jordbäddar, jag ska odla i hinkar och krukor.

Innan grunden gjordes, blev jag tillfrågad om jag ville ha dragit in el och vatten, men det tyckte jag var väldigt onödigt! Hade jag vetat hur kul det skulle bli att ha ett växthus och vilken glädje det ger mig, då hade jag gärna velat ha både el och vatten indraget! Det är lätt att vara efterklok! Nu får jag springa där med vatten hela tiden, men egentligen har jag det ganska bra; vattenkranen sitter 2 meter utanför dörren och regnvattentunnan står bakom växthuset!

Så här såg det ut när grunden var klar:




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0