Spara och ta tillvara

Nu har jag bestämt mig! Jag ska inte kasta någon mat! Rester går alldeles utmärkt att använda nästa dag om man bara planerar. Vi kastar alldeles för mycket mat i Sverige. Många hushåll köper hem mer mat än man behöver. Även i butikerna finns ett överflöd, för att hyllorna ska vara fyllda med en uppsjö av olika sorter. Ta bröd t.ex., i ett större varuhus finns det säkert 100 sorters bröd! Behöver vi verkligen detta? Det blir ju så mycket svårare att välja, när man väl står där och ska ha tag i ett gott bröd! Tänk vad enkelt det skulle bli om vi hade 5 sorter att välja mellan.
Samma med många andra kategorier av varor; det finns så mycket på hyllorna i butikerna, att mycket måste kasseras! Vilket slöseri!
Självklart måste man kassera mat som blivit skämd! Men jag ska se till att maten i mitt kök inte hinner bli skämd, utan äts upp i tid. Bäst före-datum är inte heller en exakt tid, då innehållet i förpackningen blir oätlig. Mjölken kan hålla sig 5-7 dagar längre än vad som står på paketen! Samma gäller många andra varor.
Så nu ska jag verkligen spara och ta tillvara!

Kommentarer
Postat av: Emma

Du är så klok lilla mamma!

2010-08-11 @ 22:59:22
URL: http://akeroe.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0