Mat

Igår förmiddag låg Iris kvar på äggen, så jag ställde in mat i redet. Det blev yoghurt, keso och klipptgräs och gräslök:
 
 
Iris pockade på dunbollarna att komma fram:
 
 
Här syns 2:
 
 
Och så alla 3:
 
 
"Kom fram här och ät":
 
 
De små kom fram till maten och pickade i sig:
 
 
Här på golvet låg de när jag kom in på eftermiddagen:
 
 
Kycklingarna äter :
 
 
 
 
I morse ville Iris komma ut, så jag öppnade, men de små kom inte över kanten, så hon gick in igen.
 
 
På tegelstenen ställer jag maten på fat för att inte en massa strö ska hamna där:
 
 
Jag var lite orolig att de inte skulle ta sig upp på tegelstenen för att nå maten, men det gick bra!
 
Till mat får de kokt äggula, keso, yoghurt, krossad säd, leverpastej, riven ost, havregryn, krossat bovete, kokt småpasta, klippt gräs och gräslök. Torrmaten blandar jag med vatten och lite yoghurt eller rapsolja. 
Efter 7 -10 dagar går jag mer och mer över till krossad säd och i övrigt samma mat som hönsen.
Hampa, leverpastej och ost får de lite av varje dag tills de är 8 veckor. De växer ju så snabbt och då behövs mycket protein.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0