Citrusträd

 Mina citronträd fick sköldlöss förra sommaren, jag klippte ner dem innan de kom in för övervintring och behandlade med såpvatten, alla löss borta. Men de kom igen under senvintern och jag behandlade igen. Under våren började båda träden få nya blad och så fort det gick fick de vara ute på dagarna och så småningom dygnet runt. Jag tror inte att de har några sköldlöss nu. Ett av träden blommade fint och fick kart i sommar. Nu har karten vuxit till sig en del och detta trädet ska få vara inomhus med extraljus i vinter. Det andra trädet som inte har kart, får stå i förrådet under växthuslampa och minst 3 grader.
 

Trädet som inte har kart, har istället ganska mycket bladtillväxt och har mestadels mörkt gröna blad:
 

Mitt frösådda citronträd (5-6 år) har också fått mörkt gröna blad i sommar:
 

Limonellan har också haft sköldlöss, men senaste månaden har inga synts till och den har fått lite nya blad och har även blommat. Nu bär den kart också och den ska få övervintra inomhus med extraljus, liksom de två citronsticklingar som jag tog förra året:
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0