Blodproverna

Jag var på läkarbeslk idag och fick mina blodvärden. Alla kolesterolvärden låg inom referensvärdena, men doktorn skulle vilja ha ner mitt LDL från 3,6 till 2,5 och funderar på att ordinera statiner som drar ner kolesterolet. Jag vill först försöka med livsstillsförändring, bättre kost och motion och gå ner några kilo i vikt. Han tyckte det lät som en bra idé och vi ska ta nya prover om ca 6 månader. Eftersom jag nu mår bra, så finns det inte mycket att göra angående min yrsel, jag ska bara avvakta öronläkarens sista undersökning. Det kan ju ha varit en inflammation på balansnerven.
Jag ska så klart fortsätta med blodtrycksmedicinen, mitt blodtryck idag var 135/80 och det är bra.
 
Jag skulle vilja ha ner mitt LDL till 2,5 (åtminstone under 3) 
Jag vill även få upp HDL till över 1,5 (jag hade 1,2 idag) och 
Triglyceriderna ner från 1,1 till under 1,0
 
Totalkolesterolet låg idag på 5,2 och jag vill ha ner det till under 5,0
 
Vi får se om jag klarar av det....
 
Sedan 1 vecka äter vi ett lättare mål på kvällen, ofta vegetarisk. Huvudmålet äter vi mitt på dagen.
 
Jag har börjat med minst 30 min promenad varje dag och ska utöka till 45-60 min. Jag är fortfarande ganska trött, men jag är så glad att jag är frisk!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0