Ruvägg dag 18

När jag kom ut i hönshuset i morse, var jag ganska säker på att Iris ville ut, men NEJ, hon rörde sig inte alls, låg om möjligt plattare än igår. Jag sa åt henne att det vore bra om du gick ut en sväng, men det tyckte inte hon! 
 
Jag hämtade äggen ur kläckaren, la dem i en förvärmd kylväska med en handduk och en petflaska med varmt vatten. Så gick jag ut, försiktigt bärande på väskan så det inte skakade. Sen la jag in äggen ett och ett och försökte föra dem under Iris. Hon accepterade att jag gjorde det, men hjälpte inte till att få dem in under sig. Jag la varmvattenflaskan precis intill, för att äggen skulle kunna hålla värmen en stund. Och sen bad jag en bön att hon skulle få in dem under sig.
 
Efter ca 15-20 minuter hade hon fortfarande inte fått in dem under vingarna, så jag bytte till en varmare vattenflaska (37 grader), eftersom den andra hade svalnat. Och när jag kikade in efter ytterligare 20 minuter, syntes de inte, så nu håller hon dem varma!
 
Eftersom hon inte gick ut, har jag inte kunnat ta bort de 2 ägg hon redan låg på. Men jag hoppas att inget ägg går sönder ändå! Om allt går bra, ska hon få 3 kycklingar på måndag...
 
Här kan man skymta 2 av äggen framför hönan: 
 
 
 Nu, en timme efter bilden, syns de inte mer. Jag håller tummarna!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0