Lysa ägg

Att lysa ägg har varit svårt, tycker jag. Men nu när jag använder en speciell ägglysarlampa går det bättre. Jag lyste några ägg förra året och nu i vår, så jag har fått lite erfarenhet. Nu vet jaghur det ser ut när det är ett liv i ägget och hur det ser ut när det är tomt. Det tomma ägget lyser upp som en lampa, men i det befruktade ägget syns en liten svart "klump" med trådar (fostret). Om det lever, rör det på sig. Om det inte rör på sig är det dött.
 
I kläckaren har vi 4 befruktade ägg, varav 3 med rörliga foster, det fjärde verkar dött.
 
Så av 13 ägg är alltså 4 befruktade och det blir ca 25-30 %.
 
Nu håller vi tummarna att vi får 3 kycklingar om 9-10 dagar!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0