Årets odling

Jag har börjat planera årets odling. Eftersom värken i händerna gör det svårt att rensa ogräs, kommer jag bara att odla hälften så mycket som vanligt i kökslandet. Sallat och spenat är viktigt för mig, så det vill jag odla. Grönkål och majs ska jag odla till hönsen. Brytbönor blir det också, squash vill jag gärna ha, men jag fick utslag av blasten förra året, så jag är tveksam. Sen får jag se om platsen räcker till mer, jag ska bara odla på halva landet i år.
 
I växthuset ska jag ha paprika och kanske gurka och melon. Självklart ska jag dra upp en del plantor också, tidigt i vår. Några krukväxter ska få komma ut i växthuset på sommarbete.
 
Medelhavsväxterna måste jag ta en funderare över, citronträden drabbas hela tiden av sköldlöss och det är en kamp som tydligen kommer att fortsätta. Limonella och calamondin klarar sig bättre och är enklare att sköta eftersom de är lite mindre i storlek. Olivträdet ger visserligen ingen frukt, men är vackert och lättskött.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0