Ruvning

Dagen efter att Iris lade sig att ruva, fick hon 4 ägg under sig och jag la 9 ägg i kläckaren. Meningen är att ha de äggen som backup, om något händer med äggen under hönan. Jag vill inte kläcka dem i kläckaren, utan kommer att lägga ut dem i ruvredet när det är dags att sluta vända dem. Jag vänder äggen manuellt 2 gånger om dagen.
 
2-3 dagar innan kläckning ska man sluta vända äggen, så på fredag-lördag nästa vecka ska hönan få dem.
 
Iris hade 4 ägg från början, men dagen efter att hon slängt ut det ägget som var tomt, såg jag att hon bara har ett ägg kvar. Så antagligen har 2 ägg gått sönder och hon har ätit upp dessa. Så nu ruvar hon på ett ägg + ett plastägg. Det ägget hon ruvar är också tomt.
 
Av 9 ägg i kläckaren, verkar det bara vara 2 som det finns liv i. Av totalt 13 ägg var alltså bara 2 befruktade! Det blir ca 15 % befruktade och det är alldeles för lite! Frågan är om det beror på tuppen.
 
Hur som helst ser vi fram emot att förhoppningsvis få 2 kycklingar i år och det är dubbelt så många som åren innan!
 
 
 Bilden är från förra året.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0