Städning i hönshuset

Idag har jag städat i hönshuset. Månads-städningen innebär att jag tar ut sittpinnar och gödselbrädor och skurar rent utomhus. Den lille brädan hade gått sönder, så den fick vi byta ut. Den store är en skiva kanalplast (som används till växthus) och när vi satte in den första gången, tejpade vi ändarna för att det inte skulle komma in smuts där. Det visade sig nu att det inte var så smart, för det hade i alla fall kommit in smuts i vssa kanaler. Vi försökte ta bort tejpen, men den satt verkligen fast. Jag tyckte då att det räcker att vi gör hål i alla kanalerna, så vi kan spola vatten igenom. Då upptäckte jag att där satt en massa HÖNSKVALSTER!!! Tänk att de hittar in i alla mikroskopiskt små hål och gömmer sig. Jag spolade i alla fall igenom kanalerna och ställde den i solen att renas. Sen tog jag in en ny bräda i hönshuset i stället, för det kanske kan ha suttit kvar någon som klarat sig... Nu ska den brädan stå i karantän till nästa sommar, då har nog de små dj-arna dött!
 
Skönt i alla fall att det är städat nu!
 
I eftermiddag ska jag rensa ogräs i jodgubbslandet och plantera några nya plantor.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0