Diagnos

 
Jag har haft otroliga besvär från underlivet en tid. Det började nog redan för 6-7 år sedan, har gått i skov, men senaste året har det blivit värre. Det svider, smärtar, sticker, hettar och känns allmänt otrevligt. Första gången jag sökte läkare, fick jag diagnosen torra slemhinnor. I höstas trodde både läkaren och jag att det kunde vara Herpes, eftersom jag då hade munblåsor också. Provet visade dock att det inte var det. Skoven varar olika länge och kommer med ojämna mellanrum, allt från 2 dagar till 2 månader. Den senaste tiden har det dock hållit i sig mer eler mindre hela tiden. I augusti var jag hos en ny gynekolog och hon verkade ganska säker på att det är Lichen et atroficus och det visade också vävnadsprovet. Läkarundersökningen var mycket smärtsam, visserligen fick jag lokalbedövning när hon tog vävnadsprovet (s.k. stans), men så tog hon ett cellprov och gjorde ultraljud över äggstockarna som såg fina ut. Cellprovet, som jag fick svar på en vecka senare, var bra. Jag var rädd att det kunde vara cancer och blev därför en aning lättad av diagnosen Lichen. 
 
Nu behandlar jag med både östrogensalva 1 g/dag och stark kortisonkräm 1 g/dag sedan ett par veckor, och varje gång jag går på toaletten smörjer jag med olja. Jag kan inte säga att det märks någon skillnad, men det kommer kanske... 
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
 
Detta finns att läsa på www.huden.se/ :
 

Lichen sclerosus et atroficus

Detta är en ovanlig sjukdom som kan drabba både hud och slemhinnor, främst hos kvinnor. Den kommer oftast först i 40-60-årsåldern, men kan ibland förekomma även hos barn.

Klinisk bild

Hos kvinnor drabbas ofta underlivet, på och omkring blygdläpparna. Huden blir vitaktig, tunn och skör. I det angripna området kan kraftigare vita partier uppstå, som ibland blir hårda och ärrliknande. Hudförändringarna ger ibland upphov till en stark klåda. Fläckar kan också uppträda på kroppen, t ex rygg och bål, och är då till en början ofta något rodnade. Även blåsor kan bildas. I mycket sällsynta fall kan förändringar ses även i munslemhinna eller på tungan.

Hos män sitter förändringarna vanligtvis på förhuden, ollonet eller runt ändtarmen, men kan också finnas på andra ställen av kroppen. Lokaliserad till penis kallas sjukdomen också balanitis xerotica obliterans (BXO). Namnet är, precis som lichen sclerosus et atroficus, en beskrivning av den ärrläkning som följer efter inflammationen. Förträngning av förhuden eller urinrörsmynningen uppkommer ibland som ett följdtillstånd.

Sjukdomsorsak

Orsaken är okänd. Överhuden blir först förtjockad men sedan tunn och skör (atrofisk).

Bindvävstrådarna (kollagen) i underhuden angrips, liksom de elastiska trådarna.

Behandling

Sjukdomen är envis och svårbehandlad. Hos barn kan den dock gå över av sig själv i samband med puberteten. Behandlingen inriktas mot klådan och eventuellt samtidigt förekommande bakterie- eller svampinfektioner. Långtidsbehandling (ca 1-3 månader) med en mycket stark kortisonkräm (styrkegrupp IV) har visat sig vara mycket effektivt, med förvånansvärt få biverkningar. Ibland kan en särskild kortisonfri eksemkräm hjälpa.

Sjukdomen bör kontrolleras av en hudläkare eller en gynekolog. Om egendomligt hårda partier eller svårläkta sårbildningar uppkommer, bör dessa visas upp för eventuell provtagning. I sådana fall kan operativ behandling vara motiverad, men skall i övrigt undvikas eftersom återfall är mycket vanligt. 

Källa: www.huden.se/


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0