Söndriga ägg

 Det luktade inte gott i hönshuset och när jag kollade under hönan, upptäckte jag att något ägg gått sönder, så alla äggen var kletiga. Visste inte hur jag skulle göra, man vill ju inte störa en höna som rivar, då kan hon ge upp.
 
Jag googlade lite och ställde frågor på alternativ.nu och kackel, sen ringde jag Kristina som jag köpte de senaste hönorna av. Efter det plockade jag äggen under hönan, tog bort halmen och tvättade av äggen med ljummet vatten. När jag kom in i hönshuset igen, flög hönan ut i hönshuset och vidare ut i hönsgården. Jag blev rädd att jag
förstört allt och att hon inte ville ruva mer!
 
När jag räknade äggen, fattades det 2 stycken och det syntes inga spår av vare sig gula, vita eller äggskal. Hönan har alltså ätit upp allt för att städa upp i redet! Så klokt! Jag hade inte behövt att lägga mig i, hon fixade det ju själv!har förstört allt nu, så hon inte vill ruva mer!

Jag la i alla fall ny halm i redet och la in 6 av de tvättade äggen och efter att ha sandbadat en stund i hönsgården, gick hon in och la sig på äggen igen!
 
Jag är mycket stolt över den hönan!
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0