Ruvhönan och ägg

 Var just ute i hönshuset för att ta in dagens ägg och det luktade äckligt av bajs! Ruvhönan hade lagt en stor hög utanför redet och där låg dessutom ett ägg som var trasigt. Antagligen har hon puttat ut ägget från redet för att det var sönder eller att hon märkt att det var något fel med det. Så nu ligger hon på bara 5 ägg! Hoppas att det är kycklingfoster i dem!
 
Jag tog bort bajset och ägget och slängde det i varmkomposten. När jag sedan sköljt ur hinken och gick för att ställa tillbaka den, så glömde jag att stänga grinden. Hönsen passade så klart på att undersöka vad som fanns på den sidan och jag mötte dem där med äggen i handen. Jag gick snabbt in med äggen och sedan fick jag jaga dem från trädgårdslandet, dit de så klart gick direkt! De förstod vinken och flög över nätet och ut på gräsmattan.
Alla nya sådder och småplantor går inte så bra ihop med 6 höns i sprättartagen!
 
  
4 ägg fick vi i alla fall idag! Tack, tack!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0