Hönsfoder

Tänkte att jag skulle prova färdigblandat hönsfoder, så jag köpte Höns Bas på Granngården för 169:-
 
 
Det ska finnas alla näringsämnen som hönsen behöver, men att det är till växande kycklingar. Jag tror att det kan vara bra till våra höns nu när vi har ett par hönor som fattas fjädrar och snart är det ruggningstid och då kan de behöva lite extra näring. Tidigare har de fått blandad säd, hampa, solrosfrön och majs.
 
 
Det är i pellets och luktar inte gott, men det viktiga är näringen!
 
 
Hönsen är inte alls intresserade av den maten, tyvärr. Jag har provat att ge dem det som det är, Jag har blandat det med säd och jag har gett dem det blötlagt över natten. Det sistnämnda verkar bli bäst och om de får det blandat med säd går det också ner. Men de äter inte det enbart. 
 
Jag tror inte att jag kommer att köpa det fler gånger. Blandad säd kostar ca 60:- för motsvarande mängd. Sen måste de få hampa också för proteinet och det är ju ganska dyrt, men jag blandar hellre själv och vet ju då också vad de får. I det färdigblandade fodret finns det kemiskt framställda näringsämnen och det kan de vara utan. Jag tycker det är bättre med naturliga råvaror!
 
Nu får de förstås äta upp detta, men sen återgår vi till att blanda själv.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0