Övervintring

Härlig sommar har vi haft i år! Den börjar dock lida mot sitt slut och det är dags att börja tänka på övervintring av växter. Rätt som det är blir det för kallt för en del av dem att stå ute och då måste jag ha gjort plats till dem i förrådet. Fuchsior och en del pelargoner avbladas och ställs mörkt och svalt, liksom agapanthus, kalla, dahlia, doftlilja, begonia, gladiolus och en liten blomsterlök som jag inte har namn på. 
 
 I år ska vi inte ha någon övervintring i växthuset. Citronträd, passionsfrukt, physalis, paradisträd, rosmarin, oregano, timjan, lagerblad, oliv och agave ska stå under extraljus i förrådet. En del pelargoner ska stå ljust inomhus i ca 17 grader, liksom bougainvillea, hibiskus, azalea, bägarranka, 3 ananasplantor, ett pistageträd, ett citronträd med frukt och en Limonella. Jag har 2 citronsticklingar från förra sommaren, som växt på sig bra denna sommar och de får stå inomhus i ett ljust österfönster med extraljus. Ev. får de 2 minsta ananasplantorna också stå där.
 
För att hjälpa kiwi och fikon att övervintra, ska jag täcka dem väl med torra löv, enekvistar och ev. plast.
 
Just nu bär fikonträdet en del frukter och jag undrar om de hinner mogna innan kylan kommer...
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0