Nystädat hönshus

 Nu har jag städat i hönshuset. Det är mycket lättare att lyfta ut den nya bajsbrädan av kanalplast, jämfört med den tunga av plåt som vi hade innan! Bajset drar jag ner varje dag och plockar lite kluttar från golvströet och så städar jag lite mer en gång i månaden. Då byter jag golvströet, dammar, lägger ny halm i redena och skurar av bajsbrädan och sittpinnarna (om det behövs).
 
Nystädat:
 
 
 

Halm i redena och hampaströ på golvet. Ibland har jag haft kutterspån, med det tar tid att förmultna, så jag gillar bättre hampaströet som förmultnar fortare. Det dammar mindre och det är lättare att plocka upp bajskluttarna utan att få med så mycket strö. Jag är nöjd helt enkelt, även om det kostar lite mer än kutterspån!
 

De små foderkopparna som sitter fast på nätet är jättebra! Här får de grus i den ena och snäck/äggskal i den andra, de kommer en bit från golvet så det inte hamnar en massa strö i kopparna och så sitter de fast. Tidigare hade jag andra foderskålar som stod på golvet, men det här funkar verkligen jättebra!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0