Szechuanpeppar

Szechuanpeppar används i det kinesiska köket, jag har provat och det är en god krydda.
 
Sichuanpeppar är en krydda som används mycket i det kinesiska kinesiska köket, och då framförallt i matlagning i provinsen Szechuan. Kryddan består av ytterhöljet av en liten frukt från ett flertal växter i släktet Zanthoxylum. Trots namnet är växten ej närbesläktad med vare sig chilipeppar eller vanlig peppar, utan tillhör vinruteväxterna och är närmast släkt med citrusfrukterna såsom apelsin och citron.  Det Szechuanesiska köket är särskilt känt för sin heta och bedövande kryddning. (www.wikipedia.org )
 
De åtta kinesiska köken:
Lu (Shandong) · Chuan (Sichuan) · Yang (Jiangsu) · Yue (Guangdong) · Xiang (Hunan) · Min (Fujian) · Hui (Anhui) · Zhe (Zhejiang)
 
Jag blandade Szechuanpeppar med svartpeppar och rostade kryddorna innan jag använde det. Det blir lite variation och annorlunda kryddning och gott var det på min wok igår!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0