Smör

 Alltså... smör... och smör... det är skillnad.
 
Vanligt smör i halvkilos-paket har jag använt i flera år nu, tidigare var det margarin. Men det var på den tiden när jag inte visste allt som jag vet i dag om kost och hälsa. Jag har alltid varit noga med att laga mat från grunden (oftast), men smör var inte nyttigt, rent av skadligt att äta så därför blev det margarin.
 
För ett antal år sedan, efter att ha blivit mycket intresserad av kost och hälsa, så har vi tagit bort allt vad margarin heter och använder mest smör, men även lite olivolja och rapsolja. Ganska nyligen fick jag syn på att det finns koncentrerat smör att köpa i 1,8 kg - hink. Det är 100 % smörolja, ungefär det samma som skirat smör. Det innehåller inga tillsatser och bränner inte fast i stekpannan. Jag köpte en hink på Ica maxi och fick betala 199:-, det är ju ganska dyrt. Nu ska det provas och sedan får vi se om det är värt pengarna...
 

Det har en mycket gulare färg än vanligt smör:
 
 
Nackdelen är att det är homogeniserat...
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0