Ruvhönan

 
Idag när jag kom ut i hönshuset på eftermiddagen, stod Iris upp i redet och ville ut. Jag lyfte bort gallret och hon flög ut helt vild! Genast hon kom ut i hönsgården, bajsade hon högt och tydligt och alldeles löst (hrmmm). Stackaren, hon var riktigt nödig efter 10 dagars liggande helt pall! Så bra, tänkte jag, hon behövede ju uträtta behov och dessutom sträcka på benen. Hon pickade i sig lite gräs och sen trodde jag att hon skulle gå in till äggen igen, men nejdå, hon fortsatte ut i trädgården med de andra hönsen i två timmar var hon borta!
 
Så gick hon ca ½ timme till i hönsgården och då passade jag på att försöka lysa äggen för att se om det var "liv" i dem. Men jag kunde inte se någon "spindel", så jag får försöka igen om hon lämnar redet om några dagar. Jag passade också på att flytta ner äggen i nedersta redet och det accepterade hon, för hon la sig på äggen! Hon ligger på 2 låtsasägg och 3 riktiga.
 
Skönt att ha henne nederst när kycklingarna kläcks! Om det nu blir några alltså...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0