Protes

Idag ska jag på mammografiundersökning.
 
För 3 år sedan fick jag bröstcancer och opererade bort höger bröst. Det upptäcktes på en vanlig mammografiundersökning, först tog de bara bort en "tårtbit", men det visade sig att det fanns cancerceller runt om i hela bröstet och därför gjordes en mastektomi (hela bröstet togs bort).
 
Jag är tacksam att det upptäcktes i tidigt stadium och att jag slapp strålning, som jag skulle ha fått om man bara hade tagit en bit. Jag erbjöds att få gjort en invändig protes, men jag ville inte det. Jag har istället en protes som jag lägger i bh:n. Jag är så tacksam att jag är frisk!
 
Ibland känns det trist att se sig själv i spegeln och ibland känner jag mig lite "halv".
Rent praktiskt är det ganska "meckigt" att ha en låtsas-kroppsdel utanpå kroppen.
Visst, jag kan ju operera in en protes, men jag vill inte ha silikon invändigt och tycker att det är en onödig operation. Det kommer ändå aldrig att se ut som innan, bröstvårtan finns inte längre. Och eftersom jag har ganska stor byst, skulle jag bli tvungen att reducera det andra bröstet också, så, nej, det är inte värt det!
 
Det händer ju att jag går utan protesen här hemma, men när jag ska iväg någonstans, så har jag den alltid på.
Det ser ju väldigt osymetriskt ut och jag får för mig att folk skulle titta, men ingen märker kanske det...
 
Nu lät jag kanske gnällig, det är ju ingen större sak att ha bara ett bröst, jag är ju i alla fall frisk!
Och jag är faktiskt väldigt tacksam för det mesta, men ibland dyker dessa tankar upp.
 
Det finns några olika proteser att välja mellan och jag har valt denna som sjunker ihop lite när man ligger ner:
 
 
Min protes väger 0,8 kg, det bröstet som togs bort vägde 1,3 kg.
Den förvaras i en speciell ask under natten:
 
 
Jag har även en protes som fäster direkt på kroppen, men eftersom jag har ett riktigt knöligt operationområde, så fäster den inte så bra. Kanske jag skulle opereras så att området blir slätare?...
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0