Sköldlöss

 
 Jag har sköldlöss på ett av de stora citronträden och i dag fick det komma ut i trädgården i duggregnet.
Jag satte faktiskt provadopinnar i krukan för att få bort dessa otrevliga djur. Hela förra året höll jag på att försöka utrota dem på giftfri väg, men det misslyckades. Jag har verkligen gjort allt man kan göra för att få bort dem, jag har krossat dem för hand, sprutat med såpvatten och innan jag satte in detta trädet på övervintring, så klippte jag ner det riktigt mycket. Ingenting har hjälpt! Jag vill ju helst inte använda gifter, men nu såg jag ingen annan utväg! Vi kommer inte att äta ev. citroner detta året, eftersom giftet kan finnas kvar i frukten. Men jag gör detta för att slippa att kasta bort hela trädet.
 
2 sticklingar som övervintrat inomhus, har också sköldlöss och de har nu också provadopinnar i krukorna.
Dessa små träd kommer ändå inte att få frukt på ett par år, så det är ingen risk.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0