Amaryllis

Nu är det hög tid att ta upp Amaryllislökarna!
 
Jag tar upp dem ur sina krukor som stått i skuggan i växthuset hela sommaren,
sköljer av all jord, skär av alla blad intill löken och klipper ner rötterna till ca 7 cm längd.
Så rullar jag in varje lök i tidningspapper, lägger alla lökarna i en papperspåse och
in i svalen att vila i 8 veckor.I början av november tar jag fram dem och planterar i krukor.
 
Jag har ca 13-14 lökar och det brukar vara 4-8 st som blommar i december och
sedan resten i januari. Några blommar inte alls.
 
Här har de stått hela sommaren i skuggan i växthuset.
 

Alla rötter avklippta vid 6-7 cm längd, alla blad avklippta inne vid löken,
men i år skölde jag inte rötterna, utan borstade bara av all jord.
 
Varje lök inrullad i tidningspapper och sedan alla paket ner i en papperskasse
och nu står hela kassen i svalen och vilar ca 8 veckor, då är det dags att börja driva dem.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0