Lurad

Jag köpte en ny tidning; Mat och hälsa. I den står det om en glass som de rekommenderar
till diabetiker och andra som inte tål socker. Jag tänkte att det kan vi väl prova, för det
är så gott med en glass ibland och innehåller den då, som denna, stevia i stället för socker,
så känns det riktigt bra.

Glassen är god, innehåller 17 g kolhydrater/100 g glass och på bägarlocket står det "utan vanligt socker".
Tittar man på ingredienslistan står där bl.a. polydextrose och glukossirap. Det är visserligen inget
"vanligt socker", men har högre GI och höjer alltså blodsockret mer!

Socker har GI 70, medan GI för glukossirap är 100! Polydextrose framställs ur glukos.

Så LURAD jag känner mig! Jag kommer alltså aldrig mer att köpa denna glass!


Kommentarer
Postat av: ANNA

Vad heter glassen? Kommer inte välja den, om jag ska äta glass. Skriv gärna glassens namn på bloggen.

2012-05-08 @ 20:22:22
Postat av: anki

Det är Engelholmsglass bägare och den heter Vanilla.

2012-05-09 @ 07:43:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0