Dag 24 eller 29

I går när jag kom hem på eftermiddagen, hade Nugget lämnat äggen!
Hon gick med de andra i hönsgården och följde med dem när jag släppte ut dem i trädgården.
Jag stängde till hennes rede så hon inte kunde ta sig in där och tog ut de helt kalla äggen.
Sen kom hon tillbaka och ville komma in i redet igen, hon var alldeles förvirrad!
Jag flyttade över låtsasäggen och ett riktigt ägg till det provisoriska redet
och lyfte in hönan där. Hon la sig genast på äggen!

I dag har vi städat i redena.
Frida hade 3 ägg under sig, varav ett låtsasägg. Jag slog försiktigt hål på de två
viktlösa äggen och de exploderade! De innehöll en äcklig, grön sörja! De hade alltså jäst!
Obefruktade ägg allihopa alltså, så tuppen har bara lösa skott!

Ett ägg under Frida hade gått sönder tidigare och torkat in, det fick vi skrapa bort.
Så nu har vi förklaringen till varför det luktade så hemskt illa för någon vecka sedan!

Redena är skurade med såpa och vatten och har torkat i solen. Jag har satt in redena igen,
så nu får vi se hur Frida gör. Hon har sprungit omkring och letat efter sina ägg och redet,
hon vill ju fortsätta ruva. Stackaren... 4 veckor till ingen nytta!
 Nugget ruvar mesta tiden, hon går av någon halvtimma om dagen.

Alla hönsen blir lite oroliga av all uppståndelse, men det lägger sig snart.

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * *


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0