Bältros

I torsdags fick jag fruktansvärda smärtor i höger öga, ringde vårdcentralen som bad mig ringa till ögonakuten i Helsingborg. Där fick jag en tid på eftermiddagen och blev undersökt, men det var inget fel på själva ögat, så jag ombads att kontakta vårdcentralen igen nästa morgon. Jag är så glad att det inte var något med ögat!
 
I fredags morse var jag där på en undersökning och läkaren ställde diagnosen trigeminusneuralgi, alltså en nerv som breder ut sig i ansiktet. Jag hade då smärtor i ögat, pannan, tinningen, överkäken och i hårfästet. Ordination Ipren och Panodil 3 ggr per dag.
 
Lördagen var smärtorna något dämpade och jag tänkte att det var värktabletterna som hjälpte.
På söndagen var smärtorna nästan outhärliga! Smärtan sitter i hela tiden och emellanåt känns det som knivhugg, svår smärta. I huden har jag en brännande smärta på flera ställen, även i hårbotten. Alla smärtor sitter i höger sida.
Under dagen svullnade också hela ögonlocket. Jag hade mycket svårt att somna p.g.a. smärtorna och jag blev lite orolig att det kunde vara en tumör...
 
I morse var hela övre delen av ögonlocket jättesvullet och ögat ser litet ut. Jag hade även fått en svullnad framför örat precis i käkvinkeln. Det gör ont att kamma sig och i pannan har jag fått en del små bulor. Jag börjar fundera på om det kan vara bältros...
 
Jag var in på vårdcentralen och fick träffa samma läkare som i fredags. Hon skrev en remiss till neurologen och jag fick ta med den till medicinakuten. Där togs en massa blodprover, ekg, blodtryck och så skickades jag in på röntgen för en skiktröntgen. Medicinläkaren ställde diagnosen Bältros och sa att den påverkar trigeminusnerven, så därför har jag smärtor både av bältros och trigeminusneuralgin. Jag fick en medicin som ska  dämpa/läka bältrosen: Valaciclovir Arrow.
 
I kväll har jag fått en öm svullnad under örat också, så det verkar som att det bara sprider ut sig och bli värre och värre. Men nu håller jag tummarna att det går snabbt över! Risken finns att besvären kvarstår i flera månader...
 
Detta hittar man på www.1177.se sjukvårdsupplysningen:

Trigeminusnerven, eller trillingnerven är den största hjärnnerven. Nerven har tre grenar, den översta går till ögonen och området runt omkring, den mellesta till kinden och den nedre till underkäken. Nerven tar emot känselintryck från ansiktet och förmedlar dessutom nervimpulser till tuggmusklerna.

Trigeminusneuralgi betyder smärta i trigeminusnerven. Det är en besvärlig sjukdom där man får anfall med mycket intensiva, huggande eller blixtrande smärtor. Smärtorna har oftast en begränsad utbredning till de nedre nervgrenarna. Man kan få smärtattacker av beröring av ett begränsat område i ansiktet eller munslemhinnan. Tvättning, tandborstning, tuggning, blåst mot kinden mm kan också utlösa attacker som varar i några sekunder till någon minut.

Symtom bältros

Först får man oftast en brännande smärta i ett område på huden. Ibland kan man bli trött, yr, få feber eller huvudvärk. Efter ett par dagar kommer en rodnad på området där man har ont, och sedan får man blåsor som brukar klia. Blåsorna brukar ha formen av ett band eller bälte på ena sidan av kroppen.

Ibland sätter sig blåsorna på ögat, som då kan bli rött, känsligt för ljus och kännas torrt.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0