Vildfågelmat

Jag blev så trött på att kråkorna välte ut all mat ur foderautomaterna till vildfåglarna,
så nu har jag bundit fast dem och förankrat med tegelstenar:



Kråkorna är kloka djur; de satte sig på pinnen på en sida och svischade till
så att all mat i behållaren flög ur och hamnade på marken, där de sedan kalasade!
Visst, de fåglarna ska ju också ha mat, men de tar ju allt, så småfåglarna inte får något.
Jag förstår ju nu varför jodnötter och solrosfrön tog så fort slut, 5 kg jornötter och 2-3 kg solrosfrön
gick det åt på 1 månad!!!

Talgbollarna jag hängde upp, tog de med sig hela på¨en gång. När jag band fast dem
så bet de sönder nätet så talgbollen föll ur och så tog dem den från marken och flög iväg.
Jag har en metallpinne med 4 piggar att hänga talgbollar på och då band jag fast dem på piggen.
Men då var det 2 kråkor som hjälptes åt att först få ner hela pinnen med 4 talgbollar och sedan
släpade de alltihop iväg över gräsmattan! Jag fick syn på dem när de hunnit till slutet av tomten och
sprang ut och tog den när de flög iväg. Sedan dess har jag äpplen på piggarna i stället och det vill inte
kråkorna ha, men småfåglarna äter det.

Nu ser jag inte till kråkorna särskilt ofta och jag vet att småfåglarna får sin mat!
Vi har talgoxe, blåmes, rödhake, gråsparv och en del andra fåglar här.


Kommentarer
Postat av: Emma - mamma till Maya

Sopor gillar de också, om man glömt något på bordet ute efter en grillkväll om sommaren. Då ser det ut som f*n morgonen efter!

2011-11-17 @ 21:38:48
URL: http://akeroe.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0