Ohyra

Jaha, då var det dags igen! Nu åkte aubergine ut ur växthuset eftersom jag hittade trips (tror jag att det är) på dem. Men det blåser ganska kraftigt här just nu, så de får stå intill husväggen. 

Jag såg också några få löss på en paprika och nu har jag sprejat dem med såplösning. De får stå kvar i växthuset åtminstone tills jag hittar fler löss. Jag sprejade även aubergine med såplösning.

Det känns ganska tråkigt att det blir så mycket löss alltid! Förra våren hittade jag många nyckelpigor i trädgården, som jag samlade in och släppte ut i växthuset. Nyckelpigor äter en hel del löss, deras larver äter ännu fler. I år har jag inte sett en enda nyckelpiga!

Slanggurkorna, som nu är planterade intill förrådet i speciella bubbelplasttält, ser inte ut att ha fått någon ohyra. Jag hoppas nu på att få slippa spinn i växthuset, men vill ju inte ha det där de står nu heller.

Hur som helst så är det bra att vara observant på ohyran och åtgärda dem genast. Då kan man förhoppningsvis bli av med dem. Om man inte får bort alla, så förökar de sig så snabbt och snart har man flera kolonier.

* * *


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0