Änglatrumpet

Förra våren sådde jag frön till änglatrumpet och 2 frön grodde. Den ena växte sig ganska stor, ca 2 m hög, men med ganska hög stam. Den fick en stor krona och blommade långt om länge i slutet av augusti med flera stor, vita blommor! Den lilla blommade inte.

Jag har övervintrat dem i växthusets uppvärmda del, tills de fick löss och då flyttade de in i förrådet. Så i förra veckan hade vi ju riktig sommarvärme med 20 grader på dagarna och 6-8 grader på nätterna. Jag avhärdade änglatrumpeterna några dagar innan jag planterade den stora i rabatten och den lilla fick större kruka.

När det nu var risk för frost i förrgår, skyddade jag kronan på den i rabatten med odlingsväv runt kronan. Likadant gjorde jag i går kväll. I morse hade vi frost i köksträdgården och alla bladen på änglatrumpeten hängde livlösa! Det hjälpte inte med väv, den var superkänslig!

Den lilla änglatrumpeten i sin kruka fick flytta in till väggen på altanen tillsammans med en hel del andra blommor i kruka. Jag hade väv över och dessutom har vi balkong över altanen, så det skyddar ju också lite. Den ängeln klarade sig!

Tyvärr hade jag missat att flytta in min stora hängpelagon i växthuset, så den såg lite ledsen ut och fick klippas ner lite grann. Petunior och lobelior i en rabatt framför altanen fick inte heller något skydd, men de klarade sig ändå, konstigt nog.

Nåja, jag får dra lärdom av detta till kommande vårar! Jag hoppas att min stora ängel hämtar sig och får nya blad!


Kommentarer
Postat av: Viktorhelen

You will be hearing from me soon. Thanks

2011-10-18 @ 14:35:31
URL: http://viktorhelen.blogmakale.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0