Klenäter

I dag har jag kokt klenäter på en halv sats. Det är den enda julkaka jag bakar nu för tiden. Förr brukade jag baka lussekatter, pepparkakor och mjuk pepparkaka också.


Klenäter    ca 70  st.

3 stora eller 4 små ägg
2 3/4 dl socker
125 g smält smör
rivet skal av 1 citron
2 msk konjak
9 dl vetemjöl
1 tsk hjortronsalt

Vispa ägg och socker lätt, det får inte bli skummigt. Tollsätt det avsvalnade smöret och resten av ingreienserna.

Låt degen  vila över natten.

Kavla, sporra och vrid kakorna som sig bör.

Koka i olja.

Rullas ev. i strösocker medan de fortfarande är varma.



Det blev 30-35 kakor av ½ sats.

Kommentarer
Postat av: Emma - mamma till Maya

Tack för receptet, får se om jag får tid att baka såna någon dag nu innan jul =)

2011-12-09 @ 17:21:13
URL: http://akeroe.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0